One thought on “Prof. Dr. Muhaya – Transformasi Diri Bergantung Dengan ALLAH”

  1. Assalamualaikum Prof,Saya hamba ALLAH yg ingin meluahkan apa yg Saya rasa di alam pernikahan,,sy mohon maaf jika apa yg sy tulis tiada kena mengena dgn tajuk ini.
    Saya dilahirkan dari keluarga yg miskin,, tp sy bangga dgn keluarga sy,,bangga dgn Ibu Bapak sy,Saya boleh sekolah dan sdh bekerja,alhamdulillah,.
    Masalah yg ada sekarang ialah tentang kehidupan di dlm rumah tangga sy,sy bukan mau cerita tentang aib dlm rumah tangga sy, sy cuma ingin nasihat Professor,, terimakasih.
    Sebelum sy menikah sy bekerja di kilang sdh bertahun lama ny, sy bersyukur tiap Bulan sy bisa kumpul duit utk hantar ke kampung, kemudian sy kenal dgn seorang lelaki,, tak lama kenal lelaki tu mengajak sy nikah,dgn status dia Duda mati, sy pun bersyukur dgn nawaitu baik lelaki itu, dlm Hati sy,,alhamdulillah Ada juga jodoh Saya setelah 10tahun hidup sendiri,beza umur sy dgn lelaki itu 20tahun Tua dari sy, tp sy tdk pandang itu semua..
    Sy pun bagi Tau Ibu sy,Sebab sy anak yatim,Bapak sy sudah meninggal Dunia,kemudian Ibu sy setuju kalau sy pun sdh suka, tp masa itu sy tdk ambil taw tentang kehidupan pribadi lelaki itu,, bgmn kehidupan dulu dgn arwah istri nya.Dan keluarga nya.
    Sudah yakin Nak menikah Saya pun ambil kursus kawin, urus Kan surat surat yg diperlukan dari kampung sy di Indonesia, tp calon suami sy kata lbh baik nikah di Malaysia, sy pun ikut saja,sy pun minta izin kpd Ibu sy, Ibu sy izinkan, sebab sy menikah pkai Wali hakim, sy pun menikah di jab.agama Islam selangor, dgn mas kawin Rm 300, sy pun selamat di ijab Kabul Kan, alhamdulillah.
    Dlm pernikahan ini suami sy janji Nak bg uang hantaran RM.15K kpd Ibu sy.kemudian sy dibawa ke rumah suami sy punya 3 anak, semua dah besar besar,rumah ny cukup besar buat sy,bungalow di area selangor, Lepas istri suami sy meninggal, rumah itu tak pernah Ada yg cuci,, sy pun tinggal di rumah kampung tp sy tak pernah rumah kotor seperti itu, dgn ikhlas sy cuci dan kemas Setiap Hari sorang sorang sebab sy fikir itu tanggung jwb sy.
    Sy taw sy menikah dgn suami sy,anak anak suami sy tdk suka dgn sy,sebab Ibu mereka Baru meninggal Dunia,, sakit cancer.
    Tp sy tdk fikir itu semua,, dlm otak sy hanya fikir jaga suami sy dan anak2 ny,, biar la kalau mereka tak terima sy.
    Awal ny semua nampak baik, tapi satu persatu Baru sy tau sifat suami sy,siapa suami sy,yg Saya sedih sangat,, suami sy ni suka melayan perempuan2 lain dlm sosial media, Dan mempunyai sifat panas baran,Ya Allah hanya Dia yg taw apa Perasaan Hati sy ini,
    Sy sering curi curi tengok fb suami sy,kecewa sy melihat ny,.
    awal perkahwinan semua sosial media sy tdk dibenarkan Ada,sy pun ikut apa kata suami sy, sy memang tak la mulia sgt dan baik sgt, tp kalau hny suami sy tdk suka sy punya fb atau sosial media lain ny,, sy tak kesah.sy ikut apa mahu nya,
    Setelah sy taw suami sy suka main fb,Dan layan sgt,sy Cuba diam dulu tak ingin bertanya, tp lama kelamaan hampir Setiap mlm sy tgk suami sy suka menghadap komputer,, buat kerja alasan nya.
    Tp Hati sy berkata lain, memang benar la apa Hati sy.. Suami sy msh layan fb dgn inbox yg terlalu ramai wanita Cuba menggoda dan saling menggoda. Hancur Hati sy.
    Kemudian sy Cuba bertanya dgn lembut, Dan suami sy mengaku dan bersumpah tdk Akan layan Fb lg.sy pun percaya.

    Dah beberapa Bulan menikah, sy tak nampak suami sy pergi bekerja, begitu juga anak-anak ny yg memang sudah patut bekerja, tp sy tak berani bertanya, takut Salah.
    Kemudian mcm mcm masalah datang satu persatu, bil letrik dah berbulan bulan dgn jumlah beribu, sy pun terkejut, sbb sy tak pernah lihat bil api bnyk mcm tu, bil air pun lama tak byr, ternyata rumah yg sy duduk pun tak tau nk cakap,, sy tdk tau semua Hal ini sbb sy tdk pernah dibenarkan utk tau,,ini Hal Antara suami sy dan anak-anak nya.
    Sy pun tak tau apa lah Cubaan ini, kereta suami sy pun kena Tarik sbb dah lama tak byr,awal ny sy tdk faham semua kes mcm ini, sbb Kat kampung sy cuma punya motor, rumah pun rumah kampung, semua dibayar tunai. Jd biar org Tua sy cuma punya gubuk kecil tp mereka hdp tenang tak fikir Nak byr hutang.
    Sy pun ridho saja apa yg jadi. Hanya bisa diam, tapi masalah datang lg,, rumah suami sy tak Ada bekalan letrik, sbb pihak tnb sudah potong bekalan,hanya Allah yg taw kesusahan ku,kami hidup 8 Bulan tiada letrik, tp jujur sy cakap, hanya Allah yg maha Tau, sy masih setia ganding tangan suami sy,, Dan berikan semangat utk nya.walau Hati sy hancur karena suami sy pernah menyesal menikah dgn Saya, dengan alasan sy la pembawa malang dlm hdp nya,,hanya tangisan menemani hdp Saya, apa Salah Saya sehingga dilayan seperti ini,,
    Dah setahun lebih sy menikah, sy kerja di salon bekas arwah istri suami sy,sy buat facial wajah, sy urut badan, semua kj sy buat yg penting halal, dari uang yg dapat dari situ kami dpt beli mkn, kalau tak Ada customer kami pun tak mkn, Ada saat ny sy bawa nasi dari rumah dan goreng cucur sayur utk makan sy, Dan Ada lebih uang kemarin sy beli utk mkn suami sy,, Ya ALLAH dlm diam menitis air Mata ini, tp sudah sampai tahap begitu pun sy masih bersyukur dan tak pernah sekali pun mengeluh.. Alhamdulillah
    Setiap Awal pagi sy dan suami keluar,dengan bawa kereta lama yg tdk Ada aircond, bersyukur sy msh Ada transportasi utk cari mkn,walau kadang kereta terhenti dijalan, tp msh bersyukur Saya masih setia bersama suami sy, tp suami sy tak pernah bersyukur, selalu mengeluh,, selalu Marah Marah Saya kalau tak Ada duit, sy pun tak tau knp suami sy berperangai seperti itu, (mungkin suami sy tak biasa hdp susah,suami sy sebelum ini org yg cukup mampu,kalau setakat Lamborghini masih mampu dibeli nya,tp sy tdk faham mengapa suami sy bankrupt)
    Setiap Hari itu sj kegiatan kami, pagi pergi salon sampai time ny pukul 9 mlm kami pulang,, karena cuaca dah tak panas, sampai rumah pun dah tak panas,, kami tidur dlm keadaan rumah gelap gulita.
    Alhamdulillah sy tak pernah mengadu atau mengeluh kepada Ibu sy, tp sudah setahun sy tak pernah kirim uang ke kampung,kalau sy telpon tanya kabar Ibu Saya dan anak sy (anak dari bekas suami sy) tak pernah Ibu sy tanya pasal duit,, tak pernah tanya pasal duit hantaran yg dulu suami sy janji,, Ibu sy cool sj,, mampu lg Ibu sy biaya Kan sekolah anak sy,.
    Ada suatu saat Saya gadai apa yg boleh digadai,, hp sy pun sy Jual, suami sy sj yg ada phone, sy tak Ada phone pun tak mengapa..
    Alhamdulillah sy tak pernah komplain mengapa hdp sy mcmni, dlm Hati sy selalu ingat pesan Ibu sy,, BIAR HIDUP SUSAH YG PENTING KITA HARUS JUJUR DAN SETIA DGN SUAMI.
    Kami hidup tetap seperti ini,, kadang kami tidur di kedai, sebab di rumah panas,, masih tak Ada letrik, sy dan suami mandi di toilet awam,. Ini small matter dgn sy,, Saya lalui sj yg penting masih bisa bersama dgn suami sy.
    Alhamdulillah sekarang kami dh mampu sewa rumah,, Dan suami sy ajak Ibu sy dan anak sy dtg, Saya rasa ini lah hasil dari kesabaran sy selama ini,Sy pun punya suami yg setia Dan syg Saya,tp ternyata Saya Salah, suami sy masih layan fb lg, janji janji ny semua tipu, sy kecewa sgt, sy pun tak fhm Ada apa dlm fb(Facebook) sampai hampir semua org seronok dgn fb tu.bukan sy tak setuju Ada fb tp kalau dah bergelar suami /istri Kan lebih baik Layan pasangan halal kita,..
    Masa berlalu cukup cepat, bnyk Benda yg sama terulang lagi dan di ulang lagi oleh suami Saya,. Sampai ketika sy tanya mengapa masih tak insaf lg, suami sy naik berang, Marah sy,, semua keluar bahasa bahasa unik dari mulut ny,, semua apa yg pernah diberi ny kpd keluarga sy, semua dibangkit Kan Kembali,, tp sy hanya mampu menangis… Dan menangis..sy suka diam Kan diri (merajuk)
    Dalam tahun ini bnyk kali suami sy kantoi dgn sy,,sy tdr suami pun melayan fb la,twoo la,,ntah apa lg la,,sampai dah bnyk nomor phone perempuan lain dlm phone suami sy, suami sy letak nama nama agent property biar sy tak curiga.
    Suatu mlm tu suami sy ketahuan layan whatsapp dgn perempuan yg dikenal ny dlm fb 3tahun lalu,Suami sy Nak jalin Kan hubungan yg serius dgn perempuan tu,, perempuan tu pun layan juga.
    Kalau pun suami sy yg gatal, tp kalau perempuan tu tak gatal juga pasti tak jadi,, ni jantan dan Betina tu Sama gatal,, sy Cuba tanya mengapa perangai mcmni,, sy tanya tak puas kah dgn Saya, kemudian suami sy Jawab inilah perangai dia yg sebenar ny dari dulu lg,, kalau sy merajuk atau diam Kan diri, pasti suami sy cari keseronokan dlm fb,,atau chit chat dgn perempuan lain,, tp sy tak suka dgn penipu an ini,, bersumpah sumpah atas nama Allah takkan mengulangi ny lg,, tp selama 2tahun pernikahan sy dah berapa kali suami sy buat perangai mcm tu,, Hati istri mn yg tak hancur??
    Apa kah sy yg terlalu bodoh dan sgt menyayangi suami sy??berulang Hati sy disakiti tp apa yg bisa sy buat lg?? Alhamdulillah ya Allah terlalu bnyk ujian Mu.
    Suatu Hari tu sy blk kampung sy,, sebab Hati sy dah terlalu sakit,, dgn izin suami,sy dihantar ke airport subang,, Hari itu begitu Manis suami sy,,sebab sy Cuba memaafkan perbuatan ny,, perempuan bernama Rin dan suami sy Cuba utk bertemu dan menjalin hubungan. Ntah bila suami ku Akan berubah,.

    Sampai Kat kampung,, rasa tenang Hati ini, tp tak disangka suami sy tiba tiba naik gila dan minta pisah dgn Saya,, dengan kirim kata kata kasar.. ALLAHUAKBAR msh Ada lg Cubaan utk ku,, tp Saya dah tak Ada rasa sakit Hati Dan sedih, masa di pesawat sempat Saya terbaca satu ayat, yg mengatakan Sayangi diri sendiri sebelum menyayangi org lain,, So buat apa sy Nak sedih yg berlarut,, semua ini bukan kesalahan yg sy buat,, sy Redho Kan saja apa yg Nak jadi, HATI SAYA PUN DAH MATI UTK RASAKAN BENDA YG MENYAKIT KAN,.. Biar la kalau suami sy Nak dengan perempuan lain,, Saya izinkan,, sebelum sy balik kampung Saya dah bg izin Kat suami sy,, sy pun sedia nk sign di atas kertas kosong..
    Dengan ikhlas Hati sy blk Kat Malaysia,, suami sy dtg ambil sy,, senyum bahagia dia,, tp Hati sy hancur remuk tak bisa Kembali seperti semula..
    Sy mcm biasa Layan suami sy, tp tak lama kemudian sy dpt tau Ada makcik dlm Twoo Cuba la mengorat suami sy,, makcik tu bagi nomor phone,, sy cek nomor tu dah pun suami sy simpan dgn nama agent property juga… satu mlm sy tak boleh tdr,,fikir mcmna nk tanya,, esok pagi lepas sy kemas semua,, sy tanya Kat suami sy,, siapa makcik dlm Twoo, mengapa simpan nomor dia kalau tak berminat,, bukan Ada urusan resmi dgn makcik tu,, Suami sy pun tak pernah letak gambar kami bersama,Suami sy letak gambar dia seorang shj,, sy pun tak tau mengapa?????
    Tapi sy tak pernah jangka suami sy naik berang,, baling remote Kat arah kepala sy, sampai pecah pecah,, dengan soalan siapa makcik tu?? Kalau pun tak bersalah buat apa Marah,, mengapa harus hantam Benda Benda,, sy pun dah tak boleh tahan,, sy cakap la knp harus crop gambar kita,, malu kah atau taknak org taw yg suami sy tu lelaki dah berkahwen???

    Saat ini sy diam Kan diri dah 3 Hari sejak kes kemarin,, sy pun tak tau nk mengadu Kat siapa lg,,org Tua sy jauh, dsini sy pun tak punya kawan..
    Hidup susah, tak cukup makan, kadang ikat perut kalau suami istri saling jujur takkan jadi apa yg Saya rasa sekarang..

    Apa karena Saya dari keluarga miskin,, so suami sy layan sy ikut suka Hati Dia?? Selama ini pun tak sy rasai kehidupan yg selesa,, kadang sy Setiap Hari mkn Maggie,, tp sampai tahap ni pun sy tak pernah mengeluh Kat suami sy.. HANYA ALLAH YG TAU apa yg Saya cakap ini benar atau tdk..

    Dsini Saya Harap Kan Professor dpt berikan nasihat yg terbaik buat sy.. Apa yg sy harus lakukan kalau Hal mcmni terjadi lg..
    Saya ucapkan terimakasih sebanyak nya utk Proff atau Hamba ALLAH yg sudi berikan jalan yg baik utk Saya.. Assalamualaikum.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *